Meer dan 18 miljard Euro gaan onze oosterburen dit jaar aan kerstcadeau’s spenderen volgens onderzoeksbureau van Ernst & Young. Per hoofd van de bevolking is dat 266 Euro en dat is zelfs 3 procent meer dan in 2015 toen men gemiddeld 258 Euro uitgaf. Volgens onderzoeker Thomas Harms van Ernst & Young kunnen de Duitsers, dankzij een lagere inflatie en energiekosten meer geld uitgeven. Door de lage spaarrente heeft ook sparen weinig nut en dat alles maakt dat men in december de Euro’s graag laat rollen. Harms vroeg de respondenten hoe ze in de december het geld denken uit te geven. Opvallend is dat het traditionele winkelen voor de Duitser rond de kersttijd nog steeds de voorkeur geniet boven het winkelen via internet. Volgens Harms is men in die periode gevoeliger voor sfeer en is ook niet op koopjesjacht. Uit eerder onderzoek bleek al dat maar liefst 97% van de Duitsers jaarlijks een of meer kerstmarkten bezoekt.
Voor de kooplustige Duitser is de gespecialiseerde vakhandel steeds meer in trek, terwijl de grote warenhuizen steeds meer omzet verliezen. Ook worden er jaarlijks steeds meer geschenkbonnen verkocht. Dit wordt toegeschreven aan de toenemende vergrijzing en het feit dat ouderen steeds minder goed weten wat men een jongere als kerstgeschenk geven moet. Met een geschenkbon loopt men dus geen risico op een miskoop zo is waarschijnlijk de algemene gedachte.
Bron RP-online;