Winkelen in Duitsland blijft onverminderd populair bij de Nederlanders. De uitgaven die Nederlanders het afgelopen jaar (2013) in Duitsland deden was meer dan het jaar daarvoor. Niet vreemd dat de Limburgers het vaakst in Duitsland winkelen; Duitsland is immers voor elke Limburger dichtbij. Maar liefst 60% van de Limburgers doen de boodschappen hoofdzakelijk bij onze oosterburen.
Onderzoekers van Deloitte hebben onlangs het grensoverschrijdend winkelen in kaart gebracht. Ruim 2.400 respondenten van 18 jaar en ouder die vaak een supermarkt bezoeken zijn hiervoor ondervraagd. Maar liefst 19% van de ondervraagden gaven aan de boodschappen weleens in Duitsland te doen, Niet verwonderlijk is dat Limburgers het vaakst de boodschappen in Duitsland doen. Volgens onderzoeker Paul Op Heij van Deloitte is Duitsland voor een Limburger altijd dichtbij. Uit het onderzoek bleek dat Nederlanders niet alleen vaker in Duitsland gaan shoppen, de respondenten gaven ook aan meer geld uit te geven dan voorgaande jaren. Steeds vaker kiezen Nederlanders voor een primaire supermarkt in Duitsland. Een primaire supermarkt is de supermarkt waar men hoofdzakelijk de boodschappen haalt. De reden waarom men in Duitsland graag winkelt is de lagere prijs en de betere service. Ook wordt opvallend de betere parkeermogelijkheden genoemd. Vaak worden de boodschappen gecombineerd met andere aankopen zoals tanken, aankoop van drank en tabak. Gemiddeld wordt aan deze bezoeken €725 per jaar uitgegeven. Verder gaf men aan de boodschappen vooral te doen bij “echte” Duitse supermarkten zoals ALDI en LIDL.